Stříkání kompresorem
Dobrý den, včera jsme se pokoušeli nastříkat kapotu vozu. použili jsme základní barvu epolex s2300 a potom modrý odstín TELPURu T300. po aplikace barvy se na kapotě objevily malé, jakoby kráterky. může to být způsobeno olejem z kompresoru? nebo, co by mohlo být příčinou? kapota byla zřejmě rozpálená od slunce. předem děkuji za opověď.
Odpověď:
Popsaný defekt, kráterky, mohou být způsobeny jednak nečistotami ze stlačeného vzduchu, tak i vysokou teplotou podkladu. Stříkáním kompresorem bez odlučivače a regulatoru tlaku nedá záruku dobrého výsledku. Ve stlačeném vzduchu mohou být stopy oleje i vody, obojí způsobuje popsané defekty. Defekty může způsobit i "rozpálená" kapota, podklad. po nastřiku emailu na "rozpálený" podklad dochází i rychlému zasychání povrchu a odpařovaní rozpouštědel, Na povrchu zůstávají stopy (kráterky) po odpařovaných rozpouštědlech, částečně suchý povrch se již neslévá. Pro kvalitní nástřik bez defektů je potřebné zajistit čistý stlačený vzduch v rovnoměrném tlaku použitím odlučovače a regulátoru tlaku, pochopitelně i dobře seřízenou stříkací pistoli. Podmínky pro zpracování nátěrových hmot, včetně doporučené teploty pro aplikaci jsou uvedeny v technických listech i etiketě výrobku. Problém může způsobit i případné použití nevhodného ředidla.
Odpovídá:
Pavel Janků (Technická poradna barvy, laky, nátěrové hmoty)