Zahraniční obchod BARVY A LAKY

Zahraniční obchod BARVY A LAKY
Odpovídá Petr Švejda.

Jak se liší preference barev podle demografie?

Určitě každý národ, již historicky, má tendenci k nějakým barvám či odstínům. Nepál miluje oranžovou, barvu komunikace.

Když se podívám z dálky do Řecka, nabydu dojmu, že například tam je největší poptávka po modré a bílé. V portfoliu barvy a laky jsou zákazníci i z pro nás exotických míst – třeba Kazachstán – jakou má barvu?

V této zemi mají rádi silné, výrazné barvy, obdivují zlatou, stříbrnou, červenou a modrou.

Zahraniční obchod je dobrodružství – jaké zážitky máš spojené s cestami za obchodem?

Většinou pozitivní, seznámení s novými lidmi, novými kulturami, zvyky. Přináší to ale také mnoho starostí a příprav nabídek pro národy s odlišnou mentalitou.

Pomohla ti řeč barev navázat přátelství a nové obchodní vzathy?

Hlavně díky barvám jsem měl možnost realizovat mnoho obchodních jednání, která skončila i přátelstvím.

Existuje jedna barva, o které by se dalo říci, že je společná pro celý svět? Pro mne je to určitě modrá, ale já se ptala na typ barvy.

Ne, skutečně se to velmi liší. Například v Portugalsku zbožňují zářivě bílé fasády, Angličani milují vinylové barvy v odstínu Magnólie.

Je nesmírně obtížné překonat bariéru hranic státu a prosadit se na přeplněném trhu barev, mezi konkurencí. Jakou výhodu mají naše barvy ve světě?

Kvalita našich barev je srovnatelná a v některých případech i vyšší. Nicméně každá země má desítky vlastních výrobců a ekonomicky silnějších importérů. Když si připočteš, že k prodejní ceně musíš přidat ještě dopravu, clo a vytvořit a zajistit všechny hygienické a jiné importní certifikáty... Není to vůbec jednoduchá záležitost.

Na jakého zahraničního klienta si brousíš zuby?

V současné době se zaměřuji na rozvoj a rozšíření spolupráce s potenciálním ukrajinským partnerem.